Vetweyde: vragen over toegankelijkheid

Vragen

Vraag 1: We stellen vast dat in de presentatie wordt vermeld: “Integrale toegankelijkheid in samenwerking met INTER” en dat men kiest voor label A+. We stellen voor om te kiezen voor het hoogste label A++. Label A++ staat voor een uitstekend toegankelijk gebouw. We hopen dat Lokaal bestuur Opwijk hierin een voorbeeldfunctie uitoefent en willen daar graag aan meewerken. 


Vraag 2: Om ook in de komende weken en maanden een technisch correct advies te geven, vragen we dat het lokaal bestuur en het bouwteam zich engageren wanneer er (nieuwe) technische plannen zijn, deze over te maken zowel aan Inter als aan de Werkgroep Toegankelijkheid. Dit laat ons toe om binnen gestelde termijnen de nodige opmerkingen te geven. We engageren ons ook om eventuele vaststellingen tijdig mee te delen, zodat het project geen vertraging oploopt.


Vraag 3: Ook houdt dit in dat het lokaal bestuur en het bouwteam zich engageren om de werkgroep Toegankelijkheid permanent te betrekken in het hele verhaal.

Vraag 4: Binnen Digitaal Vlaanderen en Inter zijn alle richtlijnen beschikbaar rond de normen voor toegankelijkheid. Het bouwteam engageert zich om deze normen te respecteren.


Vraag 5: De Werkgroep Toegankelijkheid is bereid om nog een aantal praktische suggesties rond toegankelijkheid te formuleren. Op de bijeenkomst van de werkgroep op 27 mei 2025 werden er al een eerste reeks actiepuntjes besproken.

Bij wijze van voorbeeld:
  • Genoeg parkeerplaatsen voorzien voor mensen met een handicap is niet voldoende. Er moet ook rekening gehouden worden met de praktische bezwaren die rolstoelgebruikers ondervinden op het terrein. Zijnde voldoende vrije ruimte om als chauffeur het voertuig gemakkelijk met een lift te kunnen verlaten: hiervoor is 4 meter vrije oppervlakte achter de wagen nodig. Dezelfde redenering geldt voor liften of uitstappers aan de zijkant met rolstoel of rollator.
  • Als voorzien wordt in een hellend vlak aan de ingang moet dit hellend vlak voldoende breed zijn dat een begeleider naast de rolstoel of rollator kan stappen.
  • Het sportcentrum moet de nodige infrastructuur bieden aan G-sport en G-sporters.
  • De toegangswegen en Trage Wegen moeten voldoende breed zijn om mensen met een beperking vlot en gemakkelijk toe te laten. Voldoende breed betekent dat gebruikers elkaar vlot kunnen kruisen.
  • De eisen om de hoogste toegankelijkheid gelden niet alleen voor het sportcentrum, maar ook voor de jeugdlokalen en andere infrastructuur.
  • De parkeerplaatsen voor bussen moeten zo kort mogelijk bij de ingang van het gebouw worden voorzien.
De werkgroep vulde deze lijst verder aan te vullen en werd bespreken op de volgende bijeenkomst van de werkgroep op 27 mei 2025. Ondertussen blijven we graag ter beschikking van het lokaal bestuur en het bouwteam.

 

Antwoorden

Vraag 1: We stellen vast dat in de presentatie wordt vermeld: “Integrale toegankelijkheid in samenwerking met INTER” en dat men kiest voor label A+. We stellen voor om te kiezen voor het hoogste label A++. Label A++ staat voor een uitstekend toegankelijk gebouw. We hopen dat Lokaal bestuur Opwijk hierin een voorbeeldfunctie uitoefent en willen daar graag aan meewerken. 

De integrale toegankelijkheid maakt deel uit van de globale GRO-evaluatie van het project. Voor bijna elk van de topics betekent hoger inzetten een hogere kost.

In de offertefase is er getracht om globaal gezien zo goed mogelijk te scoren, rekening houdend met het maximumbudget. Wat betreft toegankelijkheid brengt het streven naar een "A++"- score heel wat extra eisen mee die het gebouw duurder zouden maken.


Vraag 2: Om ook in de komende weken en maanden een technisch correct advies te geven, vragen we dat het lokaal bestuur en het bouwteam zich engageren wanneer er (nieuwe) technische plannen zijn, deze over te maken zowel aan Inter als aan de Werkgroep Toegankelijkheid. Dit laat ons toe om binnen gestelde termijnen de nodige opmerkingen te geven. We engageren ons ook om eventuele vaststellingen tijdig mee te delen, zodat het project geen vertraging oploopt.

De plannen zijn in offertefase voorgelegd aan Inter en er is rekening gehouden met hun opmerkingen. Na gunning zijn er geen betekenisvolle wijzigingen meer doorgevoerd. De originele plannen werden opnieuw voorgelegd met het oog op het advies van Inter in het kader van de vergunningsaanvraag. Het bouwteam heeft reeds een volledig begeleidingstraject met Inter afgesproken, met regelmatige controlemomenten. De werkgroep kan bij dit overleg betrokken worden.


Vraag 3: Ook houdt dit in dat het lokaal bestuur en het bouwteam zich engageren om de werkgroep Toegankelijkheid permanent te betrekken in het hele verhaal.

Zie antwoord bij vraag 2.


Vraag 4: Binnen Digitaal Vlaanderen en Inter zijn alle richtlijnen beschikbaar rond de normen voor toegankelijkheid. Het bouwteam engageert zich om deze normen te respecteren.

Deze richtlijnen zijn ons bekend. Het dossier is reeds nagekeken door Inter.


Vraag 5: De Werkgroep Toegankelijkheid is bereid om nog een aantal praktische suggesties rond toegankelijkheid te formuleren. Op de bijeenkomst van de werkgroep op 27 mei 2025 werden er al een eerste reeks actiepuntjes besproken.

Bij wijze van voorbeeld:
  • Genoeg parkeerplaatsen voorzien voor mensen met een handicap is niet voldoende. Er moet ook rekening gehouden worden met de praktische bezwaren die rolstoelgebruikers ondervinden op het terrein. Zijnde voldoende vrije ruimte om als chauffeur het voertuig gemakkelijk met een lift te kunnen verlaten: hiervoor is 4 meter vrije oppervlakte achter de wagen nodig. Dezelfde redenering geldt voor liften of uitstappers aan de zijkant met rolstoel of rollator.
  • Als voorzien wordt in een hellend vlak aan de ingang moet dit hellend vlak voldoende breed zijn dat een begeleider naast de rolstoel of rollator kan stappen.
  • Het sportcentrum moet de nodige infrastructuur bieden aan G-sport en G-sporters.
  • De toegangswegen en Trage Wegen moeten voldoende breed zijn om mensen met een beperking vlot en gemakkelijk toe te laten. Voldoende breed betekent dat gebruikers elkaar vlot kunnen kruisen.
  • De eisen om de hoogste toegankelijkheid gelden niet alleen voor het Sportcentrum, maar ook voor de jeugdlokalen en andere infrastructuur.
  • De parkeerplaatsen voor bussen moeten zo kort mogelijk bij de ingang van het gebouw worden voorzien.

We wensen uiteraard graag met de Werkgroep Toegankelijkheid in dialoog te gaan. 27 mei 2025 was een datum die niet paste voor de betrokken ambtenaren. We bekijken graag wat mogelijk is voor een overleg.

Contactinformatie