Heb je plannen om een evenement te organiseren dat een impact heeft op het openbaar domein en/of de openbare orde, dan heb je hiervoor de toelating nodig van het lokaal bestuur. Deze toelating vraag je 8 tot 12 weken voor de geplande datum aan via het digitaal evenementenloket Eaglebe. De vereiste vergunningen (bv. vergunning voor het gebruik van elektronisch versterkte muziek, vergunning voor het schenken van sterke dranken, toelating tot inname van het openbaar domein...) worden dan binnen een termijn van 4-5 weken afgeleverd via het digitaal evenementenloket.
Voor de behandeling van jouw aanvraag zelf worden geen kosten aangerekend; eventueel wel voor geleverde diensten zoals de inname van het openbaar domein, elektriciteitsvoorziening, gebruik en levering van materiaal…
Eaglebe is een gebruiksvriendelijk digitaal platform dat alle facetten van jouw evenement stap voor stap in kaart brengt. Zorg dat jouw aanvraag correcte, volledige en definitieve informatie bevat over start- en einddatum, op- en afbouw, exacte locatie, grond- en inplantingsplan, veiligheid, duurzaamheid, mobiliteit … Deze informatie stroomt digitaal door naar de veiligheids- en gemeentediensten en het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD).
Hoe aanvragen
- Registreer je, bevestig je account vanuit je mailbox en log opnieuw in.
- Eens in het digitaal loket Eaglebe:
- Klik in de menubalk op "Nieuw" en vervolgens op "Aanvraag Evenement / Gemeente Opwijk" OF “Aanvraag inname openbaar domein / Gemeente Opwijk”.
- Kies het gepaste type evenement of inname.
- Doorloop de checklist, vul alle verplichte velden in, bevestig je aanvraag en stuur door.