Veilige dienstverlening
Het lokaal bestuur ijvert voor een efficiënte en kwalitatieve dienstverlening om het welzijn van alle inwoners van onze gemeente te verbeteren. Het bestuur engageert zich om je persoonlijke informatie steeds veilig te beheren.
Waarom hebben wij je gegevens nodig?
Wij hebben je gegevens nodig om onze wettelijke verplichte opdrachten, opdrachten van algemeen belang of onze overeenkomst met jou uit te voeren als lokaal bestuur. In de meeste gevallen ben je verplicht deze informatie ter beschikking te stellen om van de dienstverlening te genieten.
Toestemming
De overheid beschikt over veel informatie van alle burgers. We proberen – waar dit toegelaten is door de wet – altijd eerst die informatie te gebruiken, zodat we dit niet steeds opnieuw moeten vragen. Ook vragen we toestemming om je gegevens te verwerken wanneer dit nodig is. Je kan je toestemming steeds intrekken.
Hergebruik
We kunnen je contactgegevens gebruiken om je te contacteren in het kader van de dienstverlening waarop je beroep doet. We doen dat voor zover dat nodig is om dienstverlening te realiseren, maar ook om jou bijvoorbeeld te informeren over wijzigingen in ons aanbod of vergelijkbare nieuwe diensten.
Enkele feiten
- Ons bestuur maakt geen gebruik van automatische beslissingen via computersystemen om diensten al dan niet te leveren aan burgers.
- We bewaren jouw informatie bij voorkeur zo dicht mogelijk bij huis, zodat we zeker zijn over bescherming van de gegevens, tenzij we geen andere oplossing hebben. Als we jouw gegevens toch beheren buiten Europa, doen we dit enkel in ‘veilige landen’.
- We bewaren alle gegevens in ons archief zoals dat wettelijk verplicht is. We houden jouw gegevens niet langer bij dan nodig en zullen ze daarna veilig vernietigen.
- Als burger blijf je baas over je gegevens. Je kan altijd opvragen wat we van jou bewaren en vragen om dit aan te passen of te verwijderen, tenzij de wet dit belet.
Als het fout loopt
We nemen strenge veiligheidsmaatregelen. Zijn jouw gegevens toch bedoeld of onbedoeld in de verkeerde handen terechtgekomen, dan zullen we je daar steeds van op de hoogte stellen. Heb je vragen of klachten, kan je terecht bij ons bestuur, onze functionaris gegevensbescherming of bij de gegevensbeschermingsautoriteit.
Mijn Burgerprofiel
Bekijk hier de privacyverklaring van Mijn Burgerprofiel.
Meer info
- Aanvraagformulier uitoefenen van jouw rechten als betrokkene (58.98 KB) "pdf"
- Interne procedure voor de behandeling van jouw aanvraag mbt rechten van betrokkene (110.56 KB) "pdf"
- Rechten van de betrokkene rechten en hoe je deze kan uitoefenen (188.7 KB) "pdf"
- Privacyverklaring lokaal bestuur Opwijk (224.49 KB) "pdf"